Főként, ha azok „csak” szóban öntenek formát. A látottak és hallottak figyelmen kívül
hagyása a legjobb táptalaját adja az erőszaknak és az elnyomásnak. Éppen ilyen helyzetekben
van szükségünk civil kurázsira.
Ez a fajta bátorság szükséges ahhoz is, hogy kérdéseket tudjunk és merjünk feltenni
a körülöttünk lévő világgal kapcsolatban. A kérdésfeltevés képessége pedig feltételezi
azt, hogy az egyén tudatában van annak, hogy a világot kulturálisan és társadalmilag
meghatározott lencséken keresztül látja és értelmezi. Hogy az értelmezési keretének
fontos részét képezik a sztereotípiák és az előítéletek.
Projektünk elsősorban a fialatok körében az előíteletek, a diszkrimináció
és a megkülönböztetés csökkentésére irányuló kísérletet, amelyben a kritikai gondolkodás
fejlesztésével és a társadalmi felelősségvállalás tudatosításával igyekszünk hozzájárulni
egy igazságosabb és szolidárisabb társadalom/világ létrejöttéhez.
Különbözőség - ambivalens, egymással ellentétes gondolatokat, érzéseket és tetteket
működtető és indukáló tulajdonság. Bár idealizált fogalommá is vált –másoktól különbözni,
egyedinek lenni egy preferált és értékelt attribútum–, számos esetben az előítéletesség,
a konfliktus és a gyűlölet forrása lehet.
A személyiség fejlődésének meghatározó szakaszában, 13-18 éves kor között
a különbözőség kiéleződése, a másság még nagyobb hangsúlyt kap – és a közösségek
domináns csoportjainak áll hatalmában meghatározni, mely különbözőség és másság értékelendő,
és melyek elítélendőek.
A fizikai és verbális agresszió és erőszak az iskolai élet mindennapjainak
is része. Testi és lelki sérelmeknek van kitéve minden, a domináns csoportok által
gyengeként aposztrofált, és így kezelt tanuló. Ezeknek az eseteknek azonban nem csak
két szereplője van; nem csak az agresszor és az áldozat. Az individualista szemléletű,
énközpontúságra szocializáló környezetben a fiatalok könnyedén magukévá teszik a
sok szempontból egyszerűbb utat jelentő „félrenézés képességét”, és legtöbbször elmennek
az erőszakos cselekedetek mellett.
A projekt
Oktatási programok
Tudástár
Sajtómegjelenések
AKTUÁLIS
Diákprojekt – Új szociokandi filmek
2014. február 7-én megtartottuk a CKI-ban részt vett, filmkészítésre vállalkozó diákokkal
az első egyeztetést.
AKTUÁLIS
A civil kurázsi 10 pontja
Ön is tanúja lehet olyan veszélyes helyzetnek, melynek során megtámadnak, megsértenek
vagy megfenyegetnek embereket. Nem könnyű ilyenkor helyesen cselekedni. Semmit sem
tenni viszont súlyos hiba. Már kis dolgok is, mint például egy mobilhívás a rendőrségre
vagy segítségkérés egy járókelőtől, …
Megjelent a 2013-14-es tanévben megvalósított Te mit tennél? - a Civil Kurázsi Iskolája
elnevezésű oktatási-nevelési programunk tapasztalatait összegző, Nyitott napló alcímet
viselő kiadványunk, amit pedagógusoknak és más, érzékenyítéssel, emberi jogi neveléssel
foglalkozó szakembereknek ajánlunk.
A Nyitott naplóban képet szeretnénk nyújtani a munkánkról. A középiskolásoknak- és
óvodásoknak tervezett foglalkozásvázlatok mellett leírjuk a gyakorlati tapasztalatainkat,
valamint röviden áttekintjük az érzékenyítés és a társadalmi felelősségvállalásra
irányuló nevelés elméleti alapjait.
Bízva abban, hogy ezzel segíteni tudjuk az olvasó munkáját.
Munkánkat, így a Nyitott napló létrehozását is az EGT/Norvég Civil Támogatási Alapnak
támogatta. (www.norvegcivilalap.hu)