Érzékenyítő programok 6-20 éveseknek

Te mit tennél? CKI

A projekt

Oktatási programok

Tudástár

Sajtómegjelenések

TE MIT TENNÉL?



Téma: NŐK    („civil kurázsi”, társadalmi felelősség, segítségnyújtás)

Fókusz, nevelési cél:

a, Érzékenyítés a párkapcsolati erőszak problémáira.

b, A segítségnyújtás lehetőségeiről, módozatairól való közös gondolkodás, és az arra való ösztönzés.

Időtartam: 90 perc


A foglalkozás technikai igényei: számítógép, projektor, hangfal/egyéb hangtechnika


1. BEMUTATKOZÁS, ISMERKEDÉS (5 perc)


2. „TEMITTENNÉL-LABDA” (5 perc)

Egy labdát dobálunk egymás között; minden dobáshoz csatlakozik egy kérdés, ami így kezdődik: „Te mit tennél, ha…” A játékban nem kötünk meg témát, egyszerűen magával a kérdéssel játszunk, és talán eközben egy kicsit oldódunk is. Aki kapta a labdát, vagy megválaszolja a kérdést, vagy egy újabb kérdéssel továbbadja a lehetőséget.


3. A „TE MIT TENNÉL?” PROGRAM BEMUTATÁSA (5 perc)

A foglalkozás menetének ismertetése; tartalom és munkamódszerek, valamint a személyesség és együttműködés fontosságának hangsúlyozása.


4. FILMNÉZÉS (5 perc)

     Nő-téma - http://youtu.be/iI21MfhzyLc


5. KÉRDEZŐ KÖZÖSSÉG (20 perc)

A film megtekintése után arra kérjük a diákokat, fogalmazzanak meg kérdéseket a látottakkal kapcsolatban; ezek vonatkozhatnak konkrétan a filmre, de szólhatnak magáról a felvetett problémáról is. Ezek felkerülnek a táblára. A legfontosabbakat megbeszéljük.



Megbeszélésre ajánlott kérdések:

Mi volt a legerősebb pillanat a kisfilmben? Miért pont az? Történt-e diszkrimináció, bántalmazás a filmben? Ki kit bántott, sértett meg? Hogyan? Vajon miért tette? Mennyire hétköznapi ez a jelenség?

Mit jelenthet a „hétköznapi hímsovinizmus” kifejezés a filmben látottak alapján? Mit jelent valaki zaklatása? A női fél hogyan nyilvánul meg, vajon miért? Mit jelent az „anyámasszony katonája” kifejezés? Kin, min múlik egy párkapcsolat tartóssága? Kinek kell többet tűrni a másiktól? Kinek kell összetartania egy családot? Kinek kell nagyobb szabadsággal rendelkeznie?


Tények:

Magyarországon minden ötödik nőt rendszeresen bántalmaz partnere, aki 95%-ban férfi.

Minden héten meghal legalább 1 nő párkapcsolati erőszak következtében. Az erőszakra nincs mentség. (Nem lehet azt „kiprovokálni”.) A magyar Parlamentnek csupán 10%-a nő.

A Földön fellelhető és birtokolható vagyonnak csupán 1%-át birtokolják nők.



6. SZITUÁCIÓS FOTÓK (15 perc)

A projektor segítségével különböző helyzetekben lévő nőkről készült képeket vetítünk.

A diákokat a terem közepére állítjuk, és azt kérjük tőlük, ítéljék meg a kép láttán: szükség lenne e külső beavatkozásra, segítségnyújtásra, tennének e valamit az adott szituációban. Aki szerint igen, álljon az egyik oldalra, aki szerint nem, a túloldalra. Ezek után megbeszéljük a látottakat és a döntéseket.


7. MIÉRT NEM? (5 perc)

Próbáljuk meg közösen összeszedni: miért nem segítünk bizonyos helyzetekben? Miért maradunk csupán passzív nézői sok ilyen helyzetnek? A megszülető gondolatokat írjuk fel egy lapra/a táblára!


8. FORRÓ SZÉK (10 perc)

A játékban a csoport tagjai a film „történetének” egy fiktív szereplőjével, a mindenkori NÉZŐ-vel (a drámapedagógus szerepben) beszélgethetnek. A NÉZŐ jelen volt a film által ábrázolt szituációban, de nem tett semmit. Meg kellene próbálni rádöbbenteni arra: esetleg segíthetett volna.

(a drámapedagógus a diákok által összeszedett „Miért nem?” okokat felhasználva hárítja a felelősséget)


A beszélgetés folytatásában kibontani, hogy minek kellett volna történnie ahhoz, hogy valóban azt érezzük, itt „tenni kell valamit”.


9. KI SEGÍTHET? (5 perc)

A játékban a NÉZŐ hárította a felelősséget. De ő valóban tehetett volna valamit az adott szituációban? Ki tehet valamit? Milyen módon, milyen kommunikációs és egyéb „eszközökkel” léphet be valaki segítőként az adott szituációba?


10. AMIKOR SEGÍTETTEM…, AMIKOR NEKEM SEGÍTETTEK…  (10 perc)

Személyes történetek arról, amikor segítettem valakinek (vagy én kaptam segítséget), nehéz helyzetben (csúfolódás, kirekesztés, levegőnek nézés, verbális erőszak, baleset… stb.).

     A POZITÍV PÉLDÁKRA POZITÍV MEGERŐSÍTÉS SZÜKSÉGES!


11. ZÁRÁS (5 perc)

Zárásként azt kérjük a diákoktól, írják fel egy papírra, általában őket mi készteti segítségadásra egy idegen személy esetében.

Minden diák megkapja fénymásolatban az Emberi Jogok Egyetemes Nyilatkozatának rövid, zanzásított kivonatát, valamint a CIVIL KURÁZSI 10 pontját.



„Légy magad a változás, amit látni szeretnél a világban!”/Gandhi/


Előző Következő

Óravázlatok, beszámolók

Az első suliprojekt


Norvég Civil Támogatási Alap Ökotárs alapítvány

NŐK

HAJLÉKTALAN

CIGÁNYSÁG

MELEGEK

ZSIDÓSÁG

NYITÓLAP

VIDEÓK

A CIVIL KURÁZSI ISKOLÁJA - KÖZÉPISKOLÁSOKNAK

A CIVIL KURÁZSI BÖLCSŐJE - ÓVODÁSOKNAK

AZ ELSŐ SULIPROJEKT

A CIVIL KURÁZSI 10 PONTJA

TÉNYEK ÉS TÉVHITEK

EMBERI JOGI DOKUMENTUMOK

MÓDSZERTANI ESZKÖZTÁR PEDAGÓGUSOKNAK

TUDOMÁNYOS KUTATÁSOK

MÓDSZERTANI KUTATÁS

ELEGY TÁBOR - ELfogadva EGYmást

Te mit tennél? CKI

Támogatók