Érzékenyítő programok 6-
A projekt
Oktatási programok
Tudástár
Sajtómegjelenések
A Civil Művek Közművelődési Egyesület TE MIT TENNÉL? projektje 2011-
Ma Magyarországon tabu témának számít – bár alapvetően a közbeszéd része és legtöbbször negatív kontextusba – olyan kisebbségi csoportok, mint a melegek, a romák vagy a hajléktalanok ügyének iskolai közegbe helyezése. A középiskolás korosztály alapvetően a sajtóból szerzi értesüléseit, információit az adott kisebbségekről, mely információk igen egyoldalúak, céljuk pedig a szenzáció keltés vagy az adott csoport kriminalizálása. Másik ilyen információforrás a szűkebben vett környezet és a tágabban értelmezett társadalom.
2013 első felében, az első középiskolásoknak szóló pedagógiai projektben a kisfilmeket kiindulópontként használva olyan társadalmi, etikai, állampolgári, emberi jogi kérdésekkel foglalkoztunk, amelyek mindennapi életünket észrevétlenül átszövik, érzéseinket, érzelmeinket, indulatainkat és végül tetteinket meghatározzák. A projekt során 20 alkalommal, 90 perces foglalkozások keretében dolgoztunk együtt 18 középiskolai osztállyal és 2 felnőtt csoporttal – több mint 600 fővel.
A pilot projekt által megszerzett tapasztalatok -
A másik fontos következtetésnek a továbblépés kérdése bizonyult. A diákok és a projektvezetők is igényelték volna a további gyakorlati együttműködést, amikor is a foglalkozások során megszerzett elméleti tudást, tapasztalatokat a gyakorlat nyelvére lehetne fordítani vagyis, hogyan válik működőképessé a civil kurázsi?
A harmadik fontos tapasztalat pedig az volt, hogy a kisebbségekkel szembeni negatív sztereotípiáknak, masszívan gyökerező előítéleteknek az alapja – ennél a korosztálynál – korántsem a tapasztalat, hanem a félelem. Amit nem ismerünk, attól félünk, cél lett tehát, hogy a kisebbségek felé való szociális érzékenyítés még alaposabb, elmélyültebb legyen.
2013 szeptemberében programunk a Norvég Civil Alap (www.norvegcivilalap.hu) támogatásának köszönhetően a harmadik fázisába lépett.
A Civil Kurázsi Iskolája nevet kapta, mely név jelzi a szándékot is: az iskola mikro közegét használva, a személyes referenciákból kiindulva haladjunk a diákokkal a tágabb megismerés felé.
Olyan, öt alkalomból álló foglalkozássorozatot terveztünk, ahol van idő, alkalom és lehetőség a bizalom kiépítésére, egy olyan elfogadó és konszenzuális légkör megteremtésére, amelyben mindenki bátran vállalhatja véleményét, ellenvéleményét és önmagát.
A hagyományos iskolai kontextusban – ahol a tanár minden ismeret forrása és átadója, a diák pedig a befogadó – nincs nagy helye és szerepe a kérdezésnek, a kételkedésnek, a vitának.
A projekt egyik célja, hogy megtanítsa kérdezni a diákokat. Olyan kritikai gondolkodás kialakítása, mely gondolkodás igyekszik a középpontba állított problémát több oldalról szemügyre venni, ennek következtében pedig árnyalni a már meglévő véleményt. Paradigmaváltásra késztetés egy olyan társadalom felnövekvő generációjának sok tagjában, mely társadalom szociális érzékenysége gyenge, szolidaritása elenyésző mértékben mutatkozik meg, a segítségre szorulók problémáira érzéketlen. A projekt szándéka, hogy a diákok ne menjenek el fej elfordítva az igazságtalanság, a verbális, lelki vagy fizikai agresszió mellett, hanem tegyék föl a kérdést: rendben van ez így? A kérdésre adható válasz egy következő lépés.
Rendkívül fontosnak tartjuk, hogy a fiatalok felismerjék a hétköznapi sztereotípiákat és az ezekből fakadó rejtett vagy nyílt diszkriminációt, elgondolkozzanak a látottakon, és megértsék a működési mechanizmusokat.
A szociális érzékenyítésen túl a segítő cselekvési lehetőségek tudatosítása, és a cselekvésre történő buzdítás is meghatározó eleme az iskolai programnak. Azt szeretnénk, hogy a fiatalok nyitottabbá váljanak az emberi jogi szemlélet, a társadalmi felelősségvállalás iránt, akarjanak, és tudjanak személyesen is tenni közvetlen és tágabb környezetükben is egy igazságosabb és szolidárisabb társadalom/világ létrejöttéért.
Valódi újdonság a kísérleti alprojektbe beemelt csoport, az óvodás korosztály. Ez
a Civil Kurázsi Bölcsője nevet kapta. A mese, a játék, a bábok segítségével beszélgetünk,
játsszunk olyan kérdésekről, mint elfogadás, tolerancia, másság vagy gyűlölet. Meggyőződésünk,
hogy a nyitottság képessége ebben a korban alapozódik meg és kutatások bizonyítják,
hogy eddigre rögzül az én-
A projekt vezetői:
Bakonyvári L. Ágnes, drámapedagógus
Márton Gábor Csaba, színész-
A filmekért felelnek:
Takács Mária, filmrendező
Tímár Magdi, gyártásvezető
A projekt „Az első suliprojekt” című fázisának kidolgozásában részt vett:
Kövesi Györgyi, etikatanár
A leírásokat angolra fordította:
Jozifek Zsófia
Copyright © All rights reserved. Civil Művek Közművelődési Egyesület.
Támogatók